About the Journal

Tesla Revista Científica (ISSN: 2796-9320) is a peer-reviewed scientific journal. Its scope is multidisciplinary, oriented to the exact and natural sciences, engineering sciences, education, law, administration, and medical sciences. Tesla aims to disseminate scientific knowledge and intellectual production generated by national and international researchers. Its target audience is researchers, scientists, undergraduate and graduate students, teachers, and professionals of the disciplines above.

Download the article format by clicking on this link.

Current Issue

Vol. 5 No. 2 (2025)
					View Vol. 5 No. 2 (2025)
Published: 2025-07-03

Original Research Articles

  • Alta gerencia y su correlación con la gestión educativa en los bachilleratos técnicos de la ciudad de Tulcán

    Heidy Natalia Rueda Armijos, Darwin Fernando Borja Borja, Wellington Isaac Maliza Cruz
    e521
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e521
  • La Inteligencia Artificial (IA) como herramienta pedagógica en la Educación Básica

    Primitivo Andrés Maldonado Nieves, Alexandra Marisol Banchón Pincay, Jose Luis Saldarriaga Saldarriaga, Elida Lidia Pincay Núñez
    e544
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e544
  • Delitos Informáticos y prueba digital en el COIP: validez, cadena de custodia y pericia forense en el Ecuador

    Luis Eduardo Morante Mendoza, Jorge Andrés Safadi Mendoza, Gonzalo Patricio Gómez Rivera
    e542
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e542
  • The impact of ICT on oral and written expression in higher education

    Patricio Santillán-Aguirre, Valeria Cadena-Vaca, Miguel Cadena-Vaca
    e499
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e499
  • Importancia de la administración eficiente del capital de trabajo en empresas manufactureras mediante modelos booleanos y regresivos

    Alexander Fernando Haro Sarango, Johnny Javier Triviño Sanchez, Ibeth Aracelly Molina Arcos, Carlos Alfredo De Loor Platón, Gladys Elizabeth Proaño Altamirano
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e540
  • Challenges and Strategies for Preventing Plagiarism in Higher Education: The Case of Graphic Design

    Rosa Belén Ramos Jiménez, Daniel Alfredo Sanaguano Moreno, Mayra Alejandra Pacheco Cunduri, Franklin David Heredia Saenz
    e494
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e494
  • Stress assessment in University teachers of the Faculty of Engineering at the National University of Chimborazo: Practical case

    Luis Felipe Cabezas Chávez, Melanie Valeria Cabezas Chávez, Edmundo Bolívar Cabezas-Heredia
    e537
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e537
  • Fortalecimiento de la Comercialización en Organizaciones Agroproductivas: Diagnóstico y Propuesta de Mejora Institucional

    Domenica Leonor Yánez Izquierdo
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e491
  • Propuesta de Intervención Didáctica para Incentivar la Lectura en Estudiantes de Educación General Básica

    Guisela Verónica Astudillo Saavedra, Alejandro Flores Suárez
    e531
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e531
  • Review of the state of the art of project-based learning as a learning technique in the automotive electromechanical professional figure

    Brayan Damián Jiménez Hidalgo, Miguel Ángel Ruíz Fernández, Wellington Isaac Maliza Cruz
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e482
  • Percepción de Expertos sobre la Calidad Del Servicio en el MSP del cantón Quevedo mediante SERVQUAL.

    Karen Dalila Piguave Carrera, Ximena Maoly Zúñiga Junco, Marcelo Geovanny Monge García, Fiorela Ivanna Verdezoto Vizcarra
    e450
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e450
  • Estrategia didáctica de gamificación en la materia vida universitaria de la Universidad Bolivariana del Ecuador

    Yovana Tite León, Dunieski Alfonso Caveda
    e520
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e520
  • Alianzas estratégicas y coinnovación en clústeres: análisis de redes interorganizacionales

    Franklin Fernando Quintero Cepeda, Mesías Gabriel Vargas Sánchez
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e543
  • Modern digital technologies in education: transforming learning environments

    Javier Iván Moreno-Barreno, Cesar Augusto Hidalgo-Proaño, Doris Maricela Ruiz Barahona, Raúl Fernando Salazar Mendez
    e512
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e512
  • Comunicación y marketing en la educación: una aplicación con lenguaje natural

    Ibeth Aracelly Molina Arcos, Alexander Fernando Haro Sarango, Freddy Giovanni Zúñiga Vásquez, Victor Orlando Teneda Garcés
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e541
  • Cybersecurity in Public Institutions in Chimborazo: A Situational Assessment

    Fernando Molina-Granja, Diana Carolina Guambo-Vallejo, Juan Carlos Santillán-Lima, Raúl Lozada-Yánez
    e498
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e498
  • La atención de calidad en el servicio prestado por el consultorio Pro-Dent en el cantón Santa Lucía

    Ashly Ariana Franco Franco, Edmundo Gonzalo Bonilla Pulgar
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e538
  • Development of a web application for the comprehensive management of physical health and nutrition in older adults at the Guano Gerontological Center

    Hugo Fernando Cañizares Larco, Jaime David Camacho Castillo, Treisy Alexandra Castillo Camacho, Alex Javier Canchignia Vasco
    e492
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e492
  • Integración de estrategias de gamificación en plataformas de aprendizaje en línea para la enseñanza de fundamentos de administración

    Rosario Jajaira Salazar Guerrero, Alexis Maribel Fierro Montero, Wellington Isaac Maliza Cruz
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e490
  • Evaluation of the quality of the service of the municipal Gad of san Jacinto de Buena Fe

    Erika Alexandra Mora Espinoza, Marcelo Geovanny Monge Garcia, Melanie Aytana Pincay Carrera, Nahomy Dayanara Yum On Muñoz
    e455
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e455

Review Articles

  • La Inteligencia Artificial y el aprendizaje automático en educación superior del Ecuador

    María Elena Navarrete Vinces, Diana Magali Alegría Camino, Alex Fabián Galarza Luna, Diana Anaid Ramírez Garofalo
    e515
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e515
  • El impacto de la neuroeducacion en las estrategias didácticas para mejorar la atención y la memoria en estudiantes de educación básica

    Isarael Eduardo Castro Magallanes , Kevin Larry Rivas Mendoza , Lady Denisse Sánchez Palma
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e527
  • Pedagogía crítica y Transformación Social

    Kevin Larry Rivas Mendoza , Mauricio Fernando Maldonado Pazmiño , israel ed Castro Magallanes
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e525
  • Emociones, Atención y Procesos de Aprendizaje

    Mauricio Fernando Maldonado Pazmiño , Kevin Larry Rivas Mendoza , Isarael Eduardo Castro Magallanes
    e523
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e523
  • Integración de la inteligencia artificial en la enseñanza de procesos químicos

    Carlos Javier León Espinoza
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e530
  • Neuroeducacion y estrategias didácticas innovadora

    Lady Denisse Sánchez Palma, Maritza Inés Zapata Vicente , Alexandra Isabel Cárdenas Loor , Shirley Vanessa Betancourt Zambrano
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e524
  • El impacto de la integración de la tecnología en la motivación y el rendimiento en el aprendizaje del idioma inglés

    Alexandra Isabel Cárdenas Loor , Lady Denisse Sánchez Palma , sh Betancourt Zambrano
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e526

Health Sciences

  • Influence of Co-Addiction on the Normalization of Dysfunctional Behaviors: A Mixed-Methods Approach

    Jenny Fernanda Tamayo Bonilla
    e533
    DOI: https://doi.org/10.55204/trc.v5i2.e533
View All Issues