Didactic strategies: effective actions to strengthen spelling skills

Authors

  • Ana Julissa Jiménez Jiménez Universidad Nacional de Loja. Facultad de la Educación el Arte y la Comunicación, Carrera de Educación Básica. Loja Ecuador https://orcid.org/0000-0002-9755-1508
  • Manuel Polivio Cartuche Andrade Universidad Nacional de Loja. Facultad de la Educación el Arte y la Comunicación, Carrera de Educación Básica. Loja Ecuador https://orcid.org/0000-0003-3686-1729
  • Miguel Enrique Valle Vargas Universidad Nacional de Loja. Facultad de la Educación el Arte y la Comunicación, Carrera de Educación Básica. Loja Ecuador https://orcid.org/0000-0002-2315-2846

DOI:

https://doi.org/10.55204/trc.v3i2.e152

Keywords:

Teaching strategies, spellin, knowledge, teaching, learning, meaningful learning

Abstract

The general objective of this research entitled: Didactic Strategies: effective actions to strengthen spelling, is to contribute to the improvement of teaching and facilitating the learning of spelling of seventh grade students, this by means of different strategies that motivate children and contribute to make their learning meaningful, which is why it is important to instill the correct use of spelling to improve the effectiveness when communicating with others.  For the development of the research we used the mixed type approach, Quasi-experimental design, in addition we worked with different methods such as: scientific, descriptive, analytical, synthetic, inductive, deductive and statistical; favoring notably the construction of reliable information about a study phenomenon, the technique used was the observation and collection of information through an interview to the teacher and a diagnostic evaluation to the students, obtaining valid and objective information, in the theoretical foundation a didactic guide called "Let's learn together to write correctly" was elaborated. It was concluded that the use of didactic strategies contributes effectively to the improvement of spelling learning, constituting an ideal teaching strategy, based on the active participation of the students, both individually and in groups, and the effective cooperation of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De La Rosa Santillana, N. (27 de Mayo de 2019). La importancia de la Ortografía en la Producción de Textos. Recuperado el 5 de Julio de 2022, de https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n5/e2.html#refe1

Vásquez , F. (2010). Estrategias De Enseñanza Investigaciones sobre didáctica. Bogotá, D.C.: Kimpres Ltda. Recuperado el 09 de Julio de 2022, de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20170117011106/Estrategias.pdf

Abreu, O., Gallegos, M. C., Jácome, J. G., & Martínez, R. J. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. redalic.org, 81-92. Recuperado el 10 de Julio de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/3735/373551306009.pdf

Barriga, D., & Rojas , G. (2016). Escala De Estrategias Docentes Para Aprendizajes Significativos: Diseño Y Evaluación De Sus Propiedades Psicométricas. Actualidades Investigativas en Educación, 1-39. Recuperado el 7 de Julio de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/447/44722178006.pdf

Calderón Gonzáles , Y. (06 de Septiembre de 2022). Importancia de escribir correctamente. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Recuperado el 05 de Octubre de 2022, de https://www.uclv.edu.cu/apuntes-del-rae/

Currículo. (2016). Currículo De Los Niveles De Educación Obligatoria. Recuperado el 05 de Jilio de 2022, de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Diccionario de la Real Academia Española. (s.f.). RAE. Obtenido de https://dle.rae.es/ortograf%C3%ADa

Espinoza Soriano, R. J. (21 de Abril de 2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Scielo. Recuperado el 05 de Julio de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78902021000100041&lang=es

Echeverria , A. I. (2019). Unirrioja.es. Recuperado el 16 de Julio de 2022, de https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/30980/1/0503798456-Echeverria%20Abarca%20Ana%20Isabel.pdf

Fernández Martín , P. (2009). La competencia ortoépica en el MCER: crítica a su aplicación en la enseñanza de segundas lenguas. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 85-98. Recuperado el 12 de Julio de 2022, de https://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero11/5%20P%20Fernandez%20Martin.pdf

Fernández, A., & Rufete, N. (Julio de 2015). Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consideraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería. Investigaciones sobre Lectura, 7-24. Recuperado el 6 de julio de 2022

Fernández, L., & González, M. (2017). El tratamiento a la ortografía en su relación con los restantes componentes de la. Jóven Educador, 1-12. Recuperado el 12 de Julio de 2022, de http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/download/473/707#:~:text=el%20conjunto%20de%20conocimientos%2C%20habilidades,saber%20hacer%2C%20saber%20aprender%2C%20el

González, D., & Díaz, Y. M. (2018). La importancia de promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de Psicología. Revista Iberoamericana de Educación, 1-19. Recuperado el 17 de Julio de 2022, de https://rieoei.org/historico/investigacion/1379Gonzalez.pdf

Gutiérrez, M. (2018). Estilos De Aprendizaje, Estrategias Para Enseñar. Dialnet, 83-96. Recuperado el 09 de Julio de 2022, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6383448.pdf

Gutiérrez-Delgado, J., Gutiérrez-Ríos, C., & Gutiérrez-Ríos, J. (12 de Febrero de 2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo, 37-45. Recuperado el Julio de 07 de 2022, de https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/45/45_Delgado.pdf

Jiménez, A., & Robles, F. (Mrzo de 2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Educateconciencia., 106-113. Recuperado el 08 de Julio de 2022, de http://192.100.162.123:8080/bitstream/123456789/1439/1/Las%20estrategias%20didacticas%20y%20su%20papel%20en%20el%20desarrollo%20del%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje.pdf

Luperón Terry , J. (2021). Proyecto de investigación para el desarrollo de habilidades en la dirección del proceso de integración sensorial en estudiantes de Pedagogía de la Actividad Física y Deporte. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 1-26. Recuperado el 7 de Julio de 2022, de https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v8n2/2007-7890-dilemas-02-00007.pdf

Pamplona-Raigosa, J., Cuesta-Saldarriaga , J. C., & Cano-Valderrama, V. (25 de Febrero de 2019). Estrategias De Enseñanza Del Docente En Las Áreas Básicas: Una Mirada Al Aprendizaje Escolar. eleuthera, 13-33. Recuperado el 09 de Julio de 2022, de https://www.redalyc.org/journal/5859/585961633002/html/

Pérez Ruiz, V., & La Cruz Zambrano, A. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en educación primaria. scielo, 1-16. Recuperado el 10 de Julio de 2022, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442014000200002#:~:text=Para%20Monereo%20(1999)%2C%20estrategia,se%20pierde%20el%20efecto%20esperado.

RAE, R. (2016). Ortografía. Recuperado el 11 de Julio de 2022, de RAE: https://www.rae.es/la-institucion/historia

Sánchez, M. C., Aguilar Venegas, M., Martínez Durán , J., & Sánchez Ríos, J. (2020). Estrategias Didácticas En Entornos De Aprendizaje Enriquecidos Con Tecnología (Antes Del Covid-19). México: Guzon Editorial. Recuperado el 08 de Julio de 2022, de https://www.casadelibrosabiertos.uam.mx/contenido/contenido/Libroelectronico/estrategias-didacticas.pdf

Viteri , T., Sarmiento, I., Cañizares, A., Rodríguez, J., Briones , V., & Viteri, C. (2022). Estrategia didáctica para procesos docentes educativos. Guayaquil: Liveworking. Recuperado el 08 de Julio de 2022, de https://www.researchgate.net/publication/364120862_Libro_estrategias_didacticas_Viteri_et_al#pf4d

Published

2023-05-01

How to Cite

Jiménez Jiménez, A. J., Cartuche Andrade, M. P., & Valle Vargas, M. E. (2023). Didactic strategies: effective actions to strengthen spelling skills . Tesla Revista Científica, 3(2), e152. https://doi.org/10.55204/trc.v3i2.e152

Issue

Section

Original Research Articles

Most read articles by the same author(s)