Didactic resources: effective mediators to develop reading comprehension

Authors

  • Mariuxi Elizabeth Ochoa Moreno Universidad Nacional de Loja, Facultad de la Educación, el Arte y la Comunicación, Carrera de Educación Básica, Loja, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-0658-4727
  • Manuel Polivio Cartuche Andrade Universidad Nacional de Loja, Facultad de la Educación, el Arte y la Comunicación, Carrera de Educación Básica, Loja, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-7636-2847

DOI:

https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e150

Keywords:

didactic resources, comprehensive reading, teaching-learning, skills, abilities

Abstract

The didactic resources used in an innovative way contribute to create pleasant and dynamic spaces for teachers and students to interact in this wonderful world of comprehensive reading, for this reason, the present investigation has as a general objective to determine the importance of didactic resources in the development of the comprehensive reading of the fifth grade students of the "Alonso de Mercadillo" School of Basic Education, the type of research was descriptive, its mixed approach, quasi-experimental design; we worked with the methods: scientific, deductive, inductive, synthetic, analytical, statistical, descriptive; The techniques and instruments used were: the interview applied to the teacher and the diagnostic evaluation of comprehensive reading applied to the students, the population consisted of thirty students and one teacher, with a non-probabilistic sampling. It is concluded that didactic resources are effective mediators to raise the level of reading comprehension of fifth grade students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristizábal, A. (2009). Cómo leer mejor. [Archivo PDF]. https://www.ecoeediciones.com/wp-content/uploads/2015/08/Como-leer-mejor.pdf

Cervantes Castro, R. D., Pérez Salas, J. A., & Alanís Cortina, M. D. (2017). Niveles de comprensión lectora. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, 73-114. https://www.redalyc.org/pdf/654/65456039005.pdf

Criollo, N. R. (2018, March 26). Influencia del uso de los materiales didácticos en el aprendizaje del área de Lengua y Literatura de los estudiantes del 5to. [Archivo PDF]. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/16015/1/UPS-CT007765.pdf

Durango, H. (2017). Niveles de comprensión lectora en los estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias) [Archivo PDF]. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194252398011.pdf

Iglesias Soto, G. (2008). Estrategias para la enseñanza de la comprensión lectora. Contextos,estudios de humanidades y ciencias sociales, (20), 178. http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/452/446

Luján, I. (2016). Recursos didácticos del Ministerio de Educación. Máster Universitario en Investigación en Didácticas Específicas, 1. https://www.uv.es/uvweb/master-investigacion-didactiques-especifiques/es/blog/recursos-didacticos-del-ministerio-educacion-1285958572212/GasetaRecerca.html?id=1285973234220#:~:text=Un%20recurso%20did%C3%A1ctico%20es%20cualquier,forma%20m%C3%A1s%20clara%20a

Mart́ín Barbero, J. y Lluch, G. (2011). Proyecto: Lectura, escritura y desarrollo en la sociedad de la información [Archivo PDF]. https://www.mimp.gob.pe/webs/mimp/sispod/pdf/354.pdf

Marzal, M. Á. & Prado, J. C. (2014). Objetos de aprendizaje como recursos educativos en programas de alfabetización en información para una educación superior de posgrado competencial. 29(66), 55. https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/viewFile/54420/48413

Mendez Zamalloa (1991). Medios y Materiales Educativos [Archivo PDF]. https://upvv.clavijero.edu.mx/cursos/LEB0741/documentos/criteriosparalaseleccion.pdf

Moreno Lucas, F. M. (2015). La utilización de los materiales como estrategia de aprendizaje sensorial en infantil [Archivo PDF]. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045568042.pdf

Moya Martínez, A. M. (2010, Enero 26). Recursos didácticos. [Archivo PDF]. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_26/ANTONIA_MARIA_MOYA_MARTINEZ.pdf

Mujica Sequera, R. (18 de diciembre de 2019). Tipos de recursos didácticos en la enseñanza. https://blog.docentes20.com/2019/12/tipos-de-recursos-didacticos-en-la-ensenanza-docentes-2-0/

Ocaña, J. A. (2010). Mapas Mentales y Estilos de Aprendizaje(Aprender a cualquier edad). https://www.academia.edu/37282792/Mapas_mentales_y_estilos_de_aprendizaje_aprender_a_cualquier_ed

Ovando Galvez, R. (2020). Guía didáctica de lectura comprensiva. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(16), 605-612. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642020000400020&script=sci_arttext

Ramírez Mazariegos, L. G. (21 de agosto de 2017). La comprensión lectora: un reto para alumnos y maestros. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/2017-8-21-la-comprensin-lectora-un-reto-para-alumnos-y-maestros/

Rosell Puig, W. (2011). Particularidades de las series imagenológicas utilizadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 26(1), 5. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100014

Santisteban, E. (2015). Didáctica de la lectura. https://www.eumed.net/libros-gratis/2011c/996/index.htm

Sarramone, L. (2012). La lectura comprensiva [Archivo PDF]. http://redi.ufasta.edu.ar:8082/jspui/bitstream/123456789/230/2/2012_GE_002.pdf

Segura, A. (2016). Tecnopedagogía (XVII): La importancia de los recursos audiovisuales como herramienta educativa. https://www.ui1.es/blog-ui1/tecnopedagogia-xvii-la-importancia-de-los-recursos-audiovisuales-como-herramienta-educativa

Suárez Ramos, J. C. (2017). Importancia del uso de recursos didácticos en el proceso de enseñanza y aprendizaje [Archivo PDF]. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v21n2/1409-4258-ree-21-02-00442.pdf

Published

2023-03-20

How to Cite

Ochoa Moreno, M. E., & Cartuche Andrade, M. P. (2023). Didactic resources: effective mediators to develop reading comprehension. Tesla Revista Científica, 3(1), e150. https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e150

Issue

Section

Original Research Articles

Most read articles by the same author(s)