Optimismo y resiliencia en adolescentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55204/trc.v4i1.e263

Keywords:

Adolescents, Emotions, Optimism, Psychology, Positive, Resilience

Abstract

 Positive psychology provides a renewing perspective based on personal strengths such as optimism and resilience, since the absence of these protective factors makes adolescents more likely to face physical and emotional health problems, since due to their own stage of change they are more vulnerable to risk factors.

Objective: Determine the relationship between optimism and resilience in adolescents.

Methods: A quantitative, non-experimental study was used, with a descriptive, correlational and cross-sectional scope. The sample was selected through a non-probabilistic convenience sampling, with 165 adolescents, 109 females and 56 males, aged between 14 and 18 years. The instruments used were the Life Orientation Test Revised (LOT-R) and the Wagnild and Young Resilience Scale.

Results: The findings of this research indicate a mild positive relationship of low intensity. The mean optimism score was 14.6. In addition, low and very low resilience was found in the participants. Finally, no significant differences were identified between men and women.

Conclusions: Maintaining favorable expectations regarding future situations contributes to the ability to adapt and overcome adversity, which facilitates emotional well-being.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelo, D. L., Bido, D., Corrêa, M., Hupfer, B., Brandão, R. F., Angelo, D. L., Bido, D., Corrêa, M., Hupfer, B., & Brandão, R. F. (2021). Propiedades Psicométricas del Life Orientation Test (LOT-R) para el Deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(3), 257-268.

Arbinaga, F., Torres-Rosado, L., Romero-Pérez, N., Mendoza-Sierra, M. I., & Carrasco-Rodriguez, Y. (2021). Autoeficacia y optimismo en estudiantes universitarios según su espiritualidad y religiosidad y espiritualidad. INFORMACIO PSICOLOGICA, 121, Article 121. https://doi.org/10.14635/IPSIC.121.2

Astorga, M. C. M., Anjos, E. M. dos, & Barbosa, M. do P. S. R. (2019). Afrontamiento y resiliencia: Un estudio con adolescentes sanos. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(2), Article 2. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n2.v1.1697

Bastianello, M. R., Pacico, J. C., & Hutz, C. S. (2014). Optimism, self-esteem and personality: Adaptation and validation of the Brazilian Version Of The Revised Life Orientation Test (LOT-R). Psico-USF, 19, 523-531. https://doi.org/10.1590/1413-827120140190030

Becoña Iglesias, E. (2006). Resiliencia: Definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3). https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.3.2006.4024

Cabello, H. C., Sucacahua, J. C., Lazo, A. B., Najarro, M. M., & Palomino, M. B. (2017). Validez y confiabilidad de la Escala de Resiliencia (Scale Resilience) en una muestra de estudiantes y adultos de la Ciudad de Lima. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 4(2), 121-136.

Cerit, E., & Şimşek, N. (2021). A social skills development training programme to improve adolescents’ psychological resilience and emotional intelligence level. Archives of Psychiatric Nursing, 35(6), 610-616. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2021.08.001

de-Besa-Gutiérrez, M. R., Gil-Flores, J., & García-González, A. J. (2019). Variables psicosociales y rendimiento académico asociados al optimismo en estudiantes universitarios españoles de nuevo ingreso. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), Article 1. https://doi.org/10.14718/ACP.2019.22.1.8

Demirtaş, A. S. (2020). Optimism and happiness in undergraduate students: Cognitive flexibility and adjustment to university life as mediators. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 36(2), Article 2. https://doi.org/10.6018/analesps.381181

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia UNICEF Uruguay. (2023). Salud mental en la adolescencia y la juventud: Qué saber. https://www.unicef.org/uruguay/crianza/adolescencia/salud-mental-en-la-adolescencia-y-la-juventud-qu%C3%A9-saber

Garassini, M. E. (2022). Psicología positiva y comunicación no violenta. Editorial El Manual Moderno.

Gómez, C. M. V. (2019). Resiliencia, optimismo y afrontamiento en estudiantes de Ciencias de la Educación. Psychology, Society & Education, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.25115/psye.v11i3.2280

Gómez, C. V., & Gundín, O. A. (2019). Relación entre resiliencia, optimismo y engagement en futuros educadores. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 11, Article 11.

Gonçalves, F., Vieira dos Santos, J., & Vieira, L. S. (2020). Optimismo en adolescentes portugueses: El papel de la ansiedad y el afecto positivo. 19. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy19.opar

Narváez, J., Arteaga Garzón, K. V., Córdoba-Caicedo, K., & Obando Guerrero, L. M. (2021). Eventos vitales estresantes, estrategias de afrontamiento y resiliencia en adolescentes en contexto de pandemia. rev. psicogente, 174-190.

Kaygisiz, F., & Traş, Z. (2019). A Review on Adolescents’ Resilience in Terms of Submissive Behaviors and Self-Compassion. Research on Education and Psychology, 3(2), Article 2.

Khlomov, K. D., Bochaver, A. A., & Korneev, A. A. (2020). Coping Strategies of Adolescents and Educational Environment. Social Psychology and Society, 11(2), 180-199. https://doi.org/10.17759/sps.2020110211

Kuhlman, K. R., Antici, E., Tan, E., Tran, M.-L., Rodgers-Romero, E. L., & Restrepo, N. (2023). Predictors of Adolescent Resilience During the COVID-19 Pandemic in a Community Sample of Hispanic and Latinx Youth: Expressive Suppression and Social Support. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 51(5), 639-651.https://doi.org/10.1007/s10802-022-01019-8

Lau, P. L., Muhamad, A. S. B., Shaharom, M. S. N. B., & Teh, Y. S. (2021). A PRELIMINARY STUDY OF RESILIENCE AMONG STUDENTS IN A MALAYSIA PUBLIC UNIVERSITY. JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 9(4), Article 4.

Maraza Nina, L. K. (2021). Resiliencia y funcionamiento familiar en estudiantes de secundaria de dos instituciones educativas de san Juan de Miraflores. Repositorio Institucional. http://repositorio.autonoma.edu.pe/handle/20.500.13067/1082

Márquez-Caraveo, M. E., & Pérez-Barrón, V. (2019). Factores protectores, cualidades positivas y psicopatología adolescente en contextos clínicos. Salud Pública de México, 61(4, jul-ago), 470. https://doi.org/10.21149/10275

Ministerio de Salud Pública MSP. (2023). MSP fortalece la Salud Mental Comunitaria e implementa estrategias para prevención del suicidio – Ministerio de Salud Pública. https://www.salud.gob.ec/msp-fortalece-la-salud-mental-comunitaria-e-implementa-estrategias-para-prevencion-del-suicidio/

Núñez Peña, M. I. (2011). DISEÑOS DE INVESTIGACIÓN EN PSICOLOGÍA - Buscar con Google. Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/20322

Organización Mundial de la Salud OMS. (2021). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Organización Panamericana de la Salud OPS. (2023). Salud del adolescente—OPS/OMS | Organización Panamericana de la Salud. https://www.paho.org/es/temas/salud-adolescente

Otero López, X. M., Luengo Martín, M. Á., Romero Triñanes, E., Gómez Fraguela, J. A., & Castro Bolaño, C. (1998). Psicología de la personalidad: Manual de prácticas. Ariel España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=825758

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pérez Pérez, P. D. R., Pérez Manosalvas, H. S., & Guevara Morillo, G. D. (2022). Factores de riesgo y desarrollo de resiliencia en adolescentes. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 23-38. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.519

Phillips, S. P., King, N., Michaelson, V., & Pickett, W. (2019). Sex, drugs, risk and resilience: Analysis of data from the Canadian Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study. European Journal of Public Health, 29(1), 38-43. https://doi.org/10.1093/eurpub/cky169

Ramos, L. F. (2021). AUTOESTIMA Y RESILIENCIA EN ADOLESCENTES DE UNA INSTITUCIÓN EDUCATIVA DE SAN JUAN DE MIRAFLORES. ACTA PSICOLÓGICA PERUANA, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.56891/acpp.v6i1.337

Richards, M. del R. (2022). Optimismo y Resiliencia en Adolescentes. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 7(0), Article 0. https://doi.org/10.32351/rca.v7.259

Rodríguez, Y. N. F., & Aragón, R. S. (2021). SATISFACCIÓN CON LA RELACIÓN: CONTRIBUCIONES DEL HUMOR, OPTIMISMO Y RESILIENCIA. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 24(2), Article 2. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/79788

Rojas Sánchez, G. A., Rodríguez Estévez, I., Rojas Sánchez, G. A., & Rodríguez Estévez, I. (2022). Coincidencias y controversias entre la psicología positiva y la psicología de la salud. Humanidades Médicas, 22(3), 704-728.

Rutter, M. (1979). Protective factors in children’s responses to stress and disadvantage.

Ruvalcaba Romero, N. A., Gallegos Guajardo, J., Orozco Solis, M. G., & Bravo Andrade, H. R. (2019). Validez predictiva de las competencias socioemocionales sobre la resiliencia en adolescentes mexicanos. Diversitas: perspectivas en psicología, 15(1), 87-99.

Sánchez-Aragón, R. (2020). Bienestar subjetivo: El papel de la rumia, optimismo, resiliencia y capacidad de recibir apoyo. Ciencias Psicológicas, e-2222. https://doi.org/10.22235/cp.v14i2.2222

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4(3), 219-247. https://doi.org/10.1037/0278-6133.4.3.219

Scheier, M. F., Carver, C. S., & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67(6), 1063-1078. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.6.1063

Serrano Nortes, E., Gómez Díaz, M., & Reche García, C. (2021). Resiliencia y optimismo en gimnasia rítmica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 41, 581-588.

Sibalde Vanderley, I. C., Sibalde Vanderley, M. D. A., Da Silva Santana, A. D., Scorsolini-Comin, F., Brandão Neto, W., & Meirelles Monteiro, E. M. L. (2020). Fatores relacionados à resiliência de adolescentes em contextos de vulnerabilidade social: Revisão integrativa. Enfermería Global, 19(3), 582-625. https://doi.org/10.6018/eglobal.411311

Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2022). How does emotional intelligence predict happiness, optimism, and pessimism in adolescence? Investigating the relationship from the bifactor model. Current Psychology, 41(8), 5470-5480. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01061-z

Usán, P., Salavera, C., & Quílez-Robres, A. (2022). Self-Efficacy, Optimism, and Academic Performance as Psychoeducational Variables: Mediation Approach in Students. Children, 9(3), Article 3. https://doi.org/10.3390/children9030420

Vos, L. M. W., Habibović, M., Nyklíček, I., Smeets, T., & Mertens, G. (2021). Optimism, mindfulness, and resilience as potential protective factors for the mental health consequences of fear of the coronavirus. Psychiatry Research, 300, 113927.

https://doi.org/10.3390/children9030420

Wagnild, & Young. (1993). ESCALA DE RESILIENCIA DE WAGNILD Y YOUNG.

Yu, J., Goldstein, R. B., Haynie, D. L., Luk, J. W., Fairman, B. J., Patel, R. A., Vidal-Ribas, P., Maultsby, K., Gudal, M., & Gilman, S. E. (2021). Resilience Factors in the Association Between Depressive Symptoms and Suicidality. Journal of Adolescent Health, 69(2), 280-287. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.12.004

Published

2024-04-23

How to Cite

Freire Gavilanes, E., & Lara Salazar , M. M. (2024). Optimismo y resiliencia en adolescentes. Tesla Revista Científica, 4(1). https://doi.org/10.55204/trc.v4i1.e263

Issue

Section

Original Research Articles